4:e Juni - Svar : Wroclaw Med-School

Hej! Jag hittade din blogg på facebook via en grupp för medicinstuderande i wroclaw. Jag ska antagligen börja där till hösten och jag är sjukt nervös... jag har lite frågor till dig, det skulle vara dösnällt om du mejlade mej (om du hinner) Hur många är man i varje klass? Är det många som hoppar av? Är det lika jobbigt som det verkar??? Alltså är lärarna superduper stränga? Hur är wroclaw som stad? är det mycket studenter? Är det en trevlig stad? Är det lätt att hitta? ^^ Bor man alltid två och två? Har man eget badrum? Jag är 25 år, är det många i min ålder eller är de flesta som börjar yngre? Läser man tillsammans med polackerna? Är det långt från där man bor till själva skolområdet? Finns det en flygplats i wroclaw? Mvh Lina



Hej!
Det var roligt att du hittat min blogg,
hoppas den inte skrämt dig allt för mycket, då jag vet att det kan finnas ett par sura inlägg lite här och där.
Jag skall försöka svara på dina frågor, så gott jag kan.
 Rätt roligt också, att jag själv skrev liknande inlägg till en studerande här nere för ett år sedan.
 
Klassens storlek är beroende på hur många sökande det är varje år, såklart.
Men hos oss är vi dryga 40 elever.
Detta är inget problem, då vi är uppdelade i grupper på dryga 15 elever/grupp då vi har lektion,
seminarie har vi allesammans samtidigt.
Hittills har vi  misst fem personer, varav en kom in på läkarprogrammet i tyskland.
Jag skulle ljuga om jag påstod att livet som läkarstuderande här är en dans på rosor,
speciellt såhär i tentatider. Just nu är det lagom svettigt och sanslöst mycket att göra.
Det må vara lättare att komma in, men svårare att komma ut.
Men det är absolut inte omöjligt och de flesta dagar är det bra. :]
 
Det är en rätt stor skillnad mellan polska och svenska skolsystemet.
Man har en helt annan relation till professorerna,
men om man bortser från en, eller möjligtvis två så är de inte omöjliga att diskutera med.
Självklart skall du alltid tilltala dem med respekt om du vill bli väl behandlad tillbaka.
 
Jag stormtrivs i Wroclaw,
det är en stad i ungefär samma storlek som alla vårt eget Göteborg,
femte största staden i Polen. ^^
Det är en solklar studentstad med många Erasmus elever från hela Europa och studenter från framförallt Polen, såklart!
Det finns ett skitbra spårvagnssystem genom hela stan och om man ragglar hem från krogen en lördagkväll är taxi inte allt för dyrt.
 
Jubilatka är ett fräsht studenthem, om man jämför med de polska.
Till att börja med bor man två och två, ett superbra sätt att lära känna varandra!
Men alltefter tiden går och folk flyttar ut kan du få ett eget rum,
men då till högre hyra.
På rummet finns dusch, men toalett och kök delar du med de andra på samma våning.
Studenthemmet ligger max tio minuter till fots från universitetsområdet (15 från Starbucks, wihoo! :D)
 
Efter som att det är elever från hela världen som söker har vi alla olika ålder när vi blir antagna.
I min klass finns det elever födda 90, helt sjukt, eller hur?!
Haha.
Men det många är äldre och medelåldern ligger på över 20 i alla fall.
 
Lektioner har vi på English div. tillsammans,
alltså, aldrig med de polska eleverna.
Allt är självklart på engelska. (Ofta får kvalitén på uttalet en att fnittra.)
 
Wroclaw airport har en anknytning till Nyköpings flygplats, länge leve Ryan Air!
En å en halv timme tar det och så är man hemma i ljuva Sverige.
 
Hoppas att svaren är till belåtenhet. :)
Det skall bli otroligt kul att träffa de nya ettorna,
känns som det bara var någon månad sedan jag själv började!
 
Jag sökte också via Jedlinska, men hörde inte talas om någon sittning.
Det kanske är nytt för iår.
 
 
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0