31:a Maj - Wroclaw med-school - betygskriterier, studier & studentliv

Jag har fått ytterligare ett par frågor om läkarstudierna här nere i Wroclaw,
dags att svara.


Hej. Jag hittade din blogg av en slump, och är väldigt glad att jag hittade den. Jag funderar på att söka till läkarprogrammet i Wroclaw men jag har ett par funderingar. För det första undrar jag hur studentlivet är där? Är det svårt att plugga där om man inte kan polska. Sen undrar jag vad som krävs för att man ska komma in (betyg)? Är det något intagningsprov eller går de bara efter de betyg man har? Och är intagningspoängen höga? Tack på förhand





Hej!
Superhärligt att du hittat min lilla blogg! Hoppas jag kan svara på de funderingar du har!

Studentlivet här i Wroclaw blir vad du gör det till. Här kommer du inte hitta några studentkårer, föreningar och fina sittningar. Man har dock en bal efter halva sin studietid, men det får eleverna i den årskullen arrangera själva.
Wroclaw är en stad i storlek mätt till vårt eget Göteborg. Det finns otaliga härliga pubar och dansställen och om du känner att du har tid kan du festa dig mätt varje helg, möjligheterna finns.

Studierna här är tuffa och lärarna kräver mycket. Skolväsendet här är annorlunda och relationen mellan elev och lärare är hierarkisk. Sålänge du visar lärarna respekt och gör ditt bästa brukar det mesta gå finfint.
Det är ett jätteplus om du kan polska, men det bör gå bra även om du inte gör det. Skolmässigt kan språket bli en barriär först när du under tredje året skall börja arbeta med patientkontakt. (Men förhoppningsvis har du lärt dig lite polska tills dess!)

I Wroclaw hålls inget intagningsprov, utan här går antagningskommitten efter betyg.
För att ha goda chanser att komma in bör du ha:

-Läst Biologi A & B och ha minst VG i B-kursen
-Läst Kemi A & B och ha minst VG i B-kursen
-Läst Fysik A & B och ha minst VG i B-kursen
-Läst Engelska på högre nivå och även där ha goda betyg.

Om du har lägre betyg så kan du komma att övervägas som "reserv".


Jag vill inte på något sätt paketera in studierna här i något sorts gulligt pralinpapper, för helt ärligt, det är hårt att ta sig genom dem!
Intensiva studier, knepiga tentor, dammiga lärartekniker och bittra professorer gör vardagen till allt annat än glamourös för oss.
-Men om du som jag, känner att det här är ditt livs dröm.
Att du inte kan tänka dig att ägna ditt vuxna arbetsliv åt någonting annat
och du prompt inte vill läsa upp dina betyg för att senare söka in på samma studier hemma, sök hit!



Kommentarer
Postat av: FILLY - FILLYS.BLOGG.SE

Tack så mycket :)

2010-06-01 @ 17:23:32
URL: http://fillys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0